Categorie: "Spelregels"

Kunnen we de miss-regel missen?

De discussie over de miss-regel is al zo oud als de miss-regel zelf. Is het snooker eigenlijk niet beter af zónder?

Vandaag zwengelt The Guardian de discussie maar weer eens aan. In een lang artikel legt Niall McVeigh uit dat snooker alleen maar zou profiteren van afschaffing.

In de gouden gloriejaren – de jaren ’80 dus – bestond de miss-regel nog niet eens terwijl het de snookersport destijds voor de wind ging. McVeigh vindt de miss maar een hinderlijke vertraging, waar niemand wat aan heeft.

McVeigh stelt verder dat de miss-regel vaak unfair is omdat die ook wordt toegepast als jij niet uit een geflukete snooker van je opponent komt.

Die wordt dan wel erg royaal beloond voor een geluksbal.

Free ball? En waarom wilde O’Sullivan ‘m niet?

Tijd voor de lezerspost! Trouw bloglezer Daan vraagt zich af waarom Ronnie O’Sullivan in frame 13 van de WK-finale tegen Mark Selby een free ball krijgt.

En, als die al wordt gegeven, waarom O’Sullivan er dan geen gebruik van maakt.

Omdat waarschijnlijk niet iedereen de bewuste spelsituatie helder voor ogen heeft, heb ik een aantal screenshots gemaakt. Hieronder de uitgangssituatie.

…De uitgangssituatie: Selby is gesnookerd op de laatste rode bal…

Het ultieme bewijs van sportiviteit

Als Anthony McGill donderdag het Asian Tour-event in Zhengzhou wint, verdient hij dat alleen al vanwege zijn sportiviteit eerder dit toernooi.

In de tweede ronde tegen Yan Bingtao weigerde McGill de strafpunten te incasseren toen zijn opponent de verkeerde bal potte – tenminste in de ogen van de referee.

Wat was er aan de hand? In het vierde frame had Yan een rode bal gepot, hij nomineerde “pink”… en maar ging voor blauw en potte die. De referee bleef geen andere keus dan een foul en zes strafpunten te geven.

Daar dacht McGill echter anders over. Hij vermoedde dat Yan, een jonge Chinees die het Engels niet machtig is, zich bij het nomineren in de woorden “pink” en “blue” had vergist.

Discussie over “shot clock” op WK laait weer op

Graeme Dott heeft de discussie over een mogelijke shot clock op het WK snooker nieuw leven in geblazen.

De Schot won gisternacht van Peter Ebdon maar was allesbehalve blij met het vertragende spel van zijn opponent.

De wedstrijd was nog lang niet klaar (8-6) toen de speeltijd van de twee sessies al was afgelopen. Daarna moesten Dott en Ebdon wachten tot één van de avondpartijen voorbij was.

“Ik denk dat er een regel moet komen tegen slow play. Het niveau is vandaag de dag zo hoog en er is geen reden om zo langzaam te spelen als Peter deed”, aldus Dott. ”Speelt Peter vals? Nee, want er is geen regel voor en die zou er wel moeten komen.”

De Schot, die in 2006 de wereldtitel won, hekelde ook de vele en lange plaspauzes.

Drago draait door na voortijdige opgave

Met een paar ferme klappen tegen zijn hoofd heeft Tony Drago zichzelf gisteren bestraft voor het voortijdig opgeven van zijn partij tegen Alan McManus.

Het gebeurde in Sheffield tijdens de eerste ronde van de German Masters. In de decider had Drago met nog slechts 18 punten op tafel twee snookers nodig. Na twee missers van McManus op blauw stond Drago plots nog maar 13 punten achter.

Drago had een free ball en nomineerde roze. Die miste hij weliswaar, maar McManus had daarna in elk geval nog blauw moeten potten voor de zege. Zo ver kwam het echter niet.

 …Het bizarre slot (vanaf 4:10) bij Drago-McManus [klikken=bewegend beeld]…

Shot clock-waanzin bereikt nieuw dieptepunt

Spelers op de World Snooker Shoot-Out eind januari krijgen nog maar 15 seconden om een shot te maken.

En na de eerste vijf minuten van een partij wordt de toegestane tijd per stoot zelfs tot 10 seconden beperkt. Dat heeft World Snooker vanochtend via Twitter bekendgemaakt.

Daarmee bereikt de shot clock-waanzin een nieuw dieptepunt.

Op de twee voorgaande edities van de Shoot-Out was de stoottijd nog 20 en 15 seconden – en dat kwam het spel meestal al niet ten goede.

Wanneer is een touching ball echt touching?

Tijd om onze spelregelkennis weer eens op te frissen dan wel bij te schaven. Dit keer gaat het om de touching ball.

De volgende situatie deed zich afgelopen zondag echt voor. Het is voor de kwestie niet relevant in welke partij of met welke spelers – we noemen ze gewoon speler A en speler B.

Speler A is bezig aan een break maar raakt na het potten van een kleur uit positie. De speelbal komt héél dicht bij of zelfs tégen een rode bal tot stilstand. Zonder af te wachten speelt A de speelbal weg van die rode, zonder deze te raken, en landt safe in baulk.

Speler B is verbaasd en vraagt de referee of er inderdaad sprake was een touching ball.

Trump ziet shot clock op UK en Masters wel zitten

Hoe ver moet je gaan met de shot clock? Steeds vaker wordt de bedenktijd per stoot beperkt tot 25 of zelfs 20 seconden. Is dat ook een optie voor de grote toernooien?

Niet op het wereldkampioenschap, maar op het UK Championship en The Masters zou je er best mee kunnen beginnen, stelt Judd Trump in een interview met de Daily Mail.

Die mening is niet vernieuwend, maar Trump stelt een anderssoortige shot clock voor: niet 20, maar bijvoorbeeld 40 seconden per stoot.

…Trump, hier tijdens de PTC Grand Final, vindt een shot clock prima…

TV-bewijs wél voor referee, niet voor spelers

Referees mogen tijdens een snookerpartij gebruikmaken van tv-beelden om te beoordelen of ze de juiste beslissing hebben genomen. Spelers mogen dat niet.

Dat is in het kort de conclusie die World Snooker trekt uit het eigen onderzoek naar de rol van televisiebeelden.

Het onderzoek werd ingesteld na het incident tijdens de Shanghai Masters-finale vorige maand. Daarin gaf Eirian Williams eerst foul and a miss aan Mark Selby, maar draaide die beslissing terug na het bekijken van de herhaling op de tv-schermen in de venue.

Selby’s opponent Mark Williams was het met de gang van zaken niet eens.

Mogen tv-beelden als bewijs dienen in een snookerpartij?

Mag een referee tijdens een partij tv-beelden bestuderen en eventueel zijn eerder genomen beslissing terugdraaien? Dat onderzoekt World Snooker momenteel.

Aanleiding is natuurlijk het incident vorige maand tijdens de finale van de Shanghai Masters tussen Mark Williams en Mark Selby, met Eirian Williams (geen familie) als referee.

Referee Williams gaf eerst een foul and a miss toen Selby uit een snooker probeerde te ontsnappen, maar draaide die beslissing terug na het zien van de tv-beelden.

…Eerst rood of eerst roze? Of tegelijkertijd? [klikken=bewegend beeld]…